Monday, August 10, 2009

Chicken Pox

Hari sabtu cam biasa keluar..gi pasar tani kejap..
untuk terakhir kali la kot..lepas ni dah tak leh pegi pasar tani sini..
then pergi puchong..sumer orang takde kat rumah plak..
sebab bawak kuih2 skek..dok pikir la nak campak ke mana..
then hubby ckp ptg nanti pegi jek gombak..okey..
so singgah kat giant kinrara la..hubby suh lunch terus..
daku lak mmg dah lama tingin nak mkn pulut mangga kat situ..
then pas makan..terus ke bukit sentosa..hubby nak tunjuk rumah laa..
tapi tak leh masuk jugak laa..tengok dari luar jek..
orang tu pun dah angkut barang2 dia..tinggal skek2 jek lagi..
so tgk la rumah2 situ..tingkap berapa sumer..
sebab nak beli kain langsir kan..main agak2 jek la panjang sumer..
balik tuh singgah gombak plak..
pastu baru balik rumah..
malam tuh baru start kemas2 brg dalam bilik tuh..
punyer la byk brg yg tak pakai jek..
sampai kul 2-3 pagi gak laa..

Masa ptg tu dah perasa faris ader bijik2 berair..tp skek jek..ader 2-3 tempat jek..
ingatkan kot gatal2 dia tuh laa..




Bangun pagi ahad tuh terkejut la tengok..
badan dia dah penuh bintik2 merah..berair lak tuh..
sah la nih kena demam campak..
terus la gi klinik..plan asalnya pagi2 nak gi jalan TAR..
kat klinik plak orang ramai..
memang skang gi klinik mana2 pun penuh laa..
doktor cakap memang kena campak la nih..
dah nak kena kuarantin kat rumah jek laa..
tapi ptg tuh gi jugak jalan TAR..
sbb mmg dah takde masa..
nak kena beli gak kain langsir..mgu nih blk ganu..mak jahit..
khamis depan nak pindah dah..
aku sorang jek turun..masuk jakel..
faris ngan papa dia tunggu dalam keta jek..
then singgah care4 plak..masuk nagoya plak..
sumer main cepat2 jek..tak leh nak pilih lama2 laa..
faris dah la tido masa tuh..balik rumah pun penat dah..
slow2 jugak kemas malam tuh..




Masa nih tak nampak sangat kat muka..
tapi badan dah nampak banyak laa..
dia okey jek..main cam biasa jek..aktif jek..
cuma badan jek laa panas..
biler malam tambah panas..
dari demam ari tuh..masuk kali nih 3 kali gi klinik..dlm masa 2 minggu..
padan la demam cam tak kebah jek..rupanyer nak kuar campak..




Balik rumah bagi ubat demam jek..
doktor bagi ubat demam..antibiotik..calamine lotion nih..
so sapu2 laa..seb baik dia okey jek..
masa nih tak gatal2 sangat kot..sejuk kan lotion tuh..
tapi memang cepat la naik kat badan dia..
dalam sehari jek banyak terus naik..
dah menda tuh berair..dia garu skek luka laa..
time mandi jek bising laa..sakittt..
aku mandikan jek..sbb dah la dia demam..
takkan tak mandi..berapa hari nak tahan..
ptg nih baru hubby gi beli air kelapa..
pastu aku tak leh la nak tumis2..goreng2..
petua org2 tua kan..tak leh goreng2 kalo dlm umah tuh ada yg kena demam campak..
kang jap lagi bijik2 berair tuh meletup2..
tak leh aku imagine camne meletup tuh kan..
tp ikutkan jek laa..kang kalo jadik btul..yg sengsaranya anakku jugak..




Harap tak lama la nih..seminggu cukup laa..
payah aku kang..mana nak berkemas lagi..nak tgk dia lagi..
ari nih dah start merengek..sensitip sgt ari nih..
jap2 dia ngadu..sakitt..gatal..
dok tunjuk2 kat muka tuh..makin byk naik kat muka tuh..
sakit..mama..sakittt..
aduhhhh...hancur luluh jiwa nih rasanya..
tak leh nak buat aper laa..sapu2 lotion jek laa..
selalunya kalo dia gatal2 badan tuh..sbb ecxema tuh dia garu2 jek..
tapi nih garu jugak..cuma skek2 jek..tak tahan sgt kot..rasa sakit..gatal2..
makan pun ku pantangkan dulu..wat masa nih tak bg la telur..ayam..
aku pun pening pikir nak bagi makan aper..dah la susah nak makan..
hari nih cam tak selera plak..tadi makan nasik sikit jek..
ptg nih buat susu tak nak plak..hmmmm...

9 comments:

ellielira said...

olololo..siann si faris tu. dh la mggu ni balik ganu kn? seksa la dok dlm kete nti..

zh-ena said...

alahai ciannya..bg minum air kelapa la bg bdn tu sejuk skit

Yan said...

eekekkeke dah kena bogel dah dia....

lame tak eh klu kene campak nI??

Yan sendiri tak penah kene

Fauzieah said...

elie..tu laa..mgu nih nak blk ganu..gi kb lagi..takpe blk sana nnt cari kelapa byk2..mandikan jek..

ena..itu lah..smlm dah bg air kelapa..boleh dia tak nak minum plak..slalu okey jek minum..dia tak suker isi jek..dah siap asingkan dah..kang mandikan ngan air kelapa tuh..

yan..oo..tak penah kena ker..biasa seminggu dua gak la nak baik tuh..ngan parut lagi nih..harap leh hilang laa..daku dulu kena lekat parut laa..psl kena hujan..huhu..

neezareef said...

sian la hai faris dpt chic pox dah..dpt kt mane la tu gaknye..

mmg arr time ni rimas gatal semer ade kan...

sweetfiza said...

ala siannya ....
mmg x selesa...rasa miang je kat badan tu ...

ninie said...

la siannya faris....semoga cepat sembuh yaa ..

Anie said...

SIAN BUDAK KENA CHICKEN POX..TAK TIDUR MLM..ASYIK NAK MENGARU SAJE

Fauzieah said...

faris nih tido okey..tak la menggaru sgt..sbb dia tau kalo garu sakit lak..cuma tgk dia tak berapa selera laa..minum susu pun tak abih jek..minum vitagen..air kotak sumer pun tak abih..pelik laa..slalu skali sedut jek..kot dia payau mulut kot..