Wednesday, August 05, 2009

Bungkus kain baju..

Wahh..tajuk bunyik cam nak lari dari rumah jek kan..
bungkus kain baju tuh..
istilah yang mak aku selalu guna..hahaha..

Semalam masa baru nak landing2 gitu..hubby cakap..
hari nih kat opis dia ader diorg wat kutipan amal untuk anak2 yatim..
so kalo sape2 nak bagi baju ker..boleh laa..
aper lagi..memang aku tunggu2 sangat laa..
dah banyak baju yang tak nak pakai dah..
masih elok2 lagi..cuma biasa lah aku..
bila tak sedap pakai ker..ketat skek ke terus tak nak dah laa..
bawak balik kampung pun adik2 aku tak nak..
lagipun diorg mana muat..baju aku kecik2..ekekke..
so amik plastik sampah yg hitam tuh..lipat2 baju tuh..letak jek dalam tuh..
aku mmg dok pikir2 pun nak bg org jek baju2 tak nak pakai tuh..
sebab nak pindah nih kan leceh la nak angkut2 plak baju tuh..

Dari hari tuh lagi dok kira2 nak campak kat jusco tuh..
ader diorg sediakan tong besar utk brg2 recycle..utk baju2 yg nak buang pun leh taruk situ..
sebab penah skali tuh masa nak blk dari jj tuh aku nampak makcik2 cleaner tuh selongkar baju2 kat situ..pilih2 utk pakai..ermm..terdetik di hati..kesiannya diorg nih..
rasa bersyukur sangat la ngan diri aku..makan pakai cukup..
walaupun tak mewah..tapi cukup laa..
sebab tuh kalo rasa tak nak pakai ker baik bagi kat orang jek dari tersimpan camtu jek..
aku plak mmg tak reti la nak simpan lama2 nih..
pada aku..dari menyemak dok dalam almari..tak pakai...
baik sedekah kat orang jek..
baju2 kurung dah takde kat sini..kalo tak leh bagi skali..
sebab baju2 kurung kan selalu pakai skali jek masa raya..pehtu kalo ader kenduri ker..
bila raya buat baju lain plak..yg thn lepas2 dah tak pakai..
skang adik2 aku pun tak leh nak pakai baju aku..sbb diorg tinggi2 dah..
so biasanya aku bwk blk suh mak bagi kat anak2 buah dia ker..
seronok sangat la diorg sebab dpt baju baru..yer laa..mmg tak luak pun pakai kan..
sbb tuh rasa thn nih nak buat baju skek jek..konon la tuh..hihi...



Baju aku jek yg banyak nih..
baju hubby ader kemeja jek 2 helai yg aku tgk lusuh benor..
mmg dah lama aku sorok tuh..tak nak bagi dia pakai..
ikutkan dia..pakai jek tuh..
tapi tak bleh laa..kena la jaga..takkan baju lusuh gitu nak pakai lagi..
dah zaman belajar dulu punyer baju..uishhh..
tak sesuai la nnt org tgk..cam sengkek bebenor..walau kdg mmg sengkek pun..ekeke..
image nih kan penting..keje opis lak tuh kan..
lain la kalo dia keje kontrak ker..lantak la nak pakai baju aper pun..
sebab fil pun selalu ckp..first impression org tgk kita tuh penting..
so as a wife..kalo dah laki pakai sememeh jek aku jugak yg malu kan..
so skang slow2 aku asingkan baju2 lama dia..
sikit2 aku beli kemeja,suar keje dia..
walau pun dia bising2 tapi dia tetap pakai..hihihi..

8 comments:

sweetfiza said...

ye la baik bagi org dar tersimpan camtu jer...
fiza sblm ni ada gak bwk balik kampung...sampai penuh bonet keta ..mil bg kat org2 susah kat kampung tu ...

Fauzieah said...

itu laa..biasa kalo org btul2 susah nih diorg akan lebih appreciate pe kita bagi..tu jek la cara kita bleh menghulur kan..baju2 faris jek tak sempat punggah smlm..biar dulu laa..sbb ku rasa anak2 yatim nih takde yg kecik2 besar dia kot..huhu...

neezareef said...

la bagusnye chome..kt umah aku byk baju x pkai ni..klu dekat leh pass

Fauzieah said...

alaa..ko gi jek campak kat mana2 rumah anak yatim..tapi aku prefer cari org yg susah laa..cam slalu aku pas kat mak jek..then dia bg kat sape2 yg btul2 nak laa..cam anak2 yatim nih kdg diorg lagi mewah dari kita tau..baju2..makan2 nih kdg memilih gak..ku ckp tuh sbb dulu kat kg ader rumah anak yatim..slalu bulan pose dulu kalo kuih2 tak abih jual tuh ayah ku hantar ke sana..diorg tak pandang pun..diorg kan byk jemputan mkn kat hotel kalo bln pose..huhh..

Precious said...

Wuihh .. bestnyer orang nak pindah umah baru yer! Seronok! Teringat lak zaman baru2 pindah dulu ...

Fauzieah said...

tak la seronok pun..bkn rumah baru pun..kalo nak pindah rumah baru beli ker lain ler jugak...nih sewa jek..cuma rasa seronok tang rumah tuh jek laa..lapang la skek pasni..

hadizam said...

dah nak puasa nih...kang x larat plak nak pack2 barang..nak angkat lagi..pastu nak raya...nnti dok dang nok deco2 umah....pindahlah cpt skeet..

Fauzieah said...

nak kejar seblom pose la nih eda..
kalo pose parah aku wehh..
ni pun bln pose nnt bleh la slow2 susun brg2..bkn byk pun brg aku..
cuma kena kuarkan dr kotak laa..maklum saje laa..kang datang cik anai2 plak..