Wednesday, January 12, 2011

Donut oh donut...

Hari ni cita2 yang bertahun tersimpan terlaksana jua..
nape ntah lama sangat nak buat donut ni..macam2 resepi dok kumpul..
tapi sampai sudah tak buat2 jugak..siap dah 2-3 kali salin resepi..
dulu laptop format balik,hilang semua data..
sekali lagi ada dalam thumbdrive kot..mana ntah menda alah tu..hihi..
tu yg hari ni kuatkan jugak semangat..sebab faris pun suka makan donut sekarang..
so ada la alasan kukuh mama nak buat kan..



Bila dah buat tu baru la mama tau..senang rupanya ehh..
tapi kan..memang tengok resepi pun nampak senang..
abih tu,apesal payah benar nak buatnya? hahaha..
beli cutter ni pun dah kali ketiga rasanya..
dulu2 dah beli..hilang dah masa pindah2..
pastu masa bila ntah beli lagi..pun tak tau celah mana letaknya..
sampai la yang kali ni,baru betul2 bleh guna menda alah tu..



Tengok donut2 ni posing wahh..rasa cam nak buat jual jek..hahaha..
sudah la..poyo jek aku ni kang..nak buat pun makan tahun,ada hati nak jual plak..huhu..
oh ya..resepi ni yang mama ambik antara resepi yang popular gak la..
donut suria..mama pun dah lupa asalnya dari mana..
tapi dah ramai yang buat,cakap sedap..so resepi ni la yang jadi pilihan untuk first donut mama..heheh..memang hasilnya not bad..puas hati laa..tapi mama salin balik resepi dari blog Cik Mat Gebu laa..yer laa..sebab mama rajin jelajah ke situ kan..nak buat tadi baru cari balik resepi..hehehe..tak senonoh betul..haha..



Yang ni untuk bagi jiran sebelah..balas pinggan dia tu laa..
rasanya cutter donut yang mama pakai ni yang besar kot..
dapat dalam 26-27 bijik jek..sebab buat yang bulat kecik2 tu jugak untuk faris..
dia suka sangat la tengok bulat2 kecik comei tu.. (cam mama dia la..) hahahaha...



Terus dia hadap satu pinggan nih..tapi takde la sapu licin..banyak tu..
dia makan yang kecik2 tu dulu..



Yang ni untuk difrozenkan..goreng esok2 pulak..
ingat nak bawak ke sekolah faris jek..
tapi lepas mama kira2..mcm sikit pulak..
semalam ada 2 org budak baru masuk..so jadi la 12 org pelajarnya..
cukup 12 bijik tu..tapi satu sorang jek laa..
kang terkulat-kulat pulak..
ermm..tengok la nanti camne..kang takut faris mintak lagi..tak cukup plak kan..
lenkali mama buat bulat2 jek la senang..tak pun nak cari cutter yang kecik sikit..



Asyik sangat menghadap donut tu..
berbaloi rasa buat..ni yang mama rasa nak buat lagi pasni..hehe..



2 comments:

ღ lienurulz ღ said...

sedapnya..akak amik kat resepi cik mat gebu ye kak..tak pun share le resepi sekali..:)

Fauzieah said...

ha'ah nurul..dah lama resepi ni..dulu2 org sibuk dok buat..tp biasa laa..kita ketinggalan sikit..kena pupuk semangat dulu baru bleh buat..haha..nurul tgk jek kat sini..
http://tiffinbiru.blogspot.com/2010/05/donut-suria.html