Tuesday, August 25, 2009

Pasar Ramadhan Teluk Ketapang..

Sabtu kan balik ganu..
sempat la kali nih sambut puasa kat ganu..
walau pun aku tak dapat puasa..ekekeke..
enjoy la aku makan2..hahaha..
sempat gak la faris gi tolong2 jual kuih kat pasar..
tiap2 tahun akan ada gerai2 jualan kat pasar ketapang nih..
tapi tahun nih nampak macam tak meriah sangat laa..
mana2 pun org meniaga nampak tak rancak..
org pun kurang membeli..
langkah berjimat-cermat kot..
dah 2 tahun gak ayah tak buat air soya..
tak larat dah katanya..dan tiap2 hari la ada org tanya..
cari air soya dia..mesin soya tu pun dah nak jual..
ada org tanya2 nak beli laa..
ayah cakap tahun nih pun tak meniaga sampai abih ramadhan laa..
tengok la 2-3 minggu jek ker..
dah jual kuih org hantar jek..dpt upah skek2 jek..jadi laa..
plak tu..tetiba jek tahun nih nak kena bayar sewa plak..
kena ada permit la plak..
padahal dah berapa tahun meniaga kat situ takde bayar pape pun..
nih mesti ada org yang tak puas hati nih..
biasa laa..org melayu..tak lari dari hasad dengki tuh..
so pas meeting ngan bandaran..kena bayar la RM70 sebulan..
ermm..berbaloi ker..kalo meniaga sendiri tahan la jugak..
nih cam ayah skang amik upah jual kuih jek..
dah nak kena bayar sewa plak..
itu aku cakap..datang jek la meniaga kat rumah aku nih haa..
untung pun untung..dah bkt beruntung kan..mesti untung nyer laa..ekekeke...



Hari first bukak gerai..
masa nih dah second day pose..
tapi sebab sabtu ada pasar malam..
so org2 yg meniaga utk ramadhan nih tak leh la meniaga kat situ..hehh..
aper2 jek laa..diorg dah la ntah dari mana2..
datang menumpang kat kg org..
tak sedar..ayah ku antara org2 yg menghidupkan pasar tuh..
org yg mula2 buat tempat tuh jadik pasar..
skang nak dihalau dari tempat sendiri..
lantak laa..malas nak layan kerenah2 manusia yg berhati busuk ni..



aku pun tak terliur sangat la ngan kuih2 tahun nih..
ada beberapa orang jek yang hantar..
kalo dulu lagi penuh gerai nih..kuih macam2 ada..
agaknya barang2 sumer naik..so org nak buat kuih pun malas..
tak balik modal..



faris tak tahan panas..
start la menggaru-garu..
berpeluh dia dok kat situ..huhu...



'faris penat la mama'...sambil kipas2..



tak bernafsu la aku tgk kuih2 nih..
ntah..agaknya sbb kuih2 nih bulan tak pose pun byk org jual..
kuih2 peberet ku pun takde sgt..ermmm...






faris dah dapat upah..tolong kipas lalat jek..huhu..







kalo dulu aku pun sebok2 la tuh dok jual kuih...
sambil2 tuh dok bungkus kuih itu ini..tapau bwk balik..ekekekekee..



Semalam sempat la suh mak buatkan ketupat sotong nih..
saje ngada2 nak gak mak buatkan..ekekeke..



pehtu ku belasah makan rojak katih nih..
bestnyerr..pebereto tul laa..ratah gitu jek..

7 comments:

ellielira said...

kak zie! rindu plak tgk gmbar mak ng ayah. nti2 kim salam kat mak ayah n adek2 ye.

Fauzieah said...

raya la plak baru balik..kalo rindu..gi la jenguk2 diorg..mak pun ader ckp..lama dah eli tak datang rumah..

ellielira said...

keadaan skrg x mngizinkan utk dtg sana lg k zie. insyaallah la kalo hari raya ni eli datang.ari tu ira msg surh dtg umah,eli x sempat nk pg lg

zh-ena said...

ramai yg berniaga skang nie tapi org yg nak membeli dh kurang..

klu pergi bazar ramadhan pun tak tau nak pilih aper nak di beli..pusing2 bazar jea

neezareef said...

amboi budak kecik yg tukang halau lalat tu kemain..last2 dia yg mkn ya

zaza said...

SEKARANG.. RAMAI PENIAGA DARI PEMBELI..
KUASA MEMBELI DAH TERKURANG DISEBABKAN KEADAAN EKONOMI....
TAPI, KENA INGAT.. REZEKI SUME DATANG DARI ALLAH.. ALL THE BEST!!

MuniQazrina said...

u org trg gok ker?